CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

02 February 2009

SIRAH NABI (pengisian usrah yg lalu)

NABI NUH A.S.

SALASILAH
· Nabi keempat sesudah Adam, Shiyth, dan Idris
· Keturunan kesembilan dari Nabi Adam
· Ayahnya adalah Lamik bin Metusyalih bin Idris

KAUM NABI NUH
· Mereka melupakan ajaran agama yang dibawa oleh nabi yang meninggalkan mereka dan kembali bersyirik meninggalkan amal kebajikan, melakukan kemungkaran dan kemaksiatan di bawah pimpinan Iblis.
· Mereka juga menyembah berhala ialah patung-patung yang dibuat oleh tangan-tangan mereka sendiri disembahnya sebagai tuhan-tuhan yang dapat membawa kebaikan dan manfaat serta menolak segala kesengsaraan dan kemalangan.
· Nama-nama berhala mereka ialah " Wadd " dan " Suwa " kadangkala " Yaguts " dan bila sudah bosan digantinya dengan nama " Yatuq " dan " Nasr ".

DAKWAH NABI NUH
· Nabi Nuh mengajak mereka meninggalkan syirik dan penyembahan berhala dan kembali kepada tauhid menyembah Allah, Tuhan sekelian alam melakukan ajaran-ajaran agama yang diwahyukan kepadanya serta meninggalkan kemungkaran dan kemaksiatan yang diajarkan oleh Syaitan dan Iblis.
· Nabi Nuh menarik perhatian kaumnya agar melihat alam semesta yang diciptakan oleh Allah.

NABI NUH BERPUTUS ASA DARI KAUMNYA
· Selama sembilan ratus lima puluh tahun nabi berdakwah menyampaikan risalah Tuhan, mengajak mereka meninggalkan penyembahan berhala dan kembali menyembah dan beribadah kepada Allah.
· Akan tetapi dalam waktu yang cukup lama itu, Nabi Nuh tidak berhasil menyedarkan dan menarik kaumnya untuk mengikuti dan menerima dakwahnya.
· Tidak sampai seratus orang yang menerima dakwahnya.

NABI NUH MEMBUAT KAPAL
· Menerima perintah Allah untuk membuat sebuah kapal.
· Diejek dan dicemuh kaumnya kerana membina kapal di atas bukit.
· Puteranya terkorban dalam banjir itu.

KISAH NABI NUH DALAM AL-QURAN
Al-Quran menceritakan kisah Nabi Nuh dalam 43 ayat dari 28 surah di antaranya surah Nuh dari ayat 1 sehinga 28, juga dalam surah "Hud" ayat 27 sehingga 48 yang mengisahkan dialog Nabi Nuh dengan kaumnya dan perintah pembuatan kapal serta keadaan banjir yang menimpa di atas mereka.

PENGAJARAN DARI KISAH NABI NUH A.S.
· Hubungan antara manusia yang terjalin karena ikatan persamaan kepercayaan atau penamaan aqidah dan pendirian adalah lebih erat dan lebih berkesan daripada hubungan yang terjalin karena ikatan darah atau kelahiran.

“Tidaklah sempurna iman seseorang kecuali jika ia menyintai saudaranya yang beriman sebagaimana ia menyintai dirinya sendiri.’’



NABI HUD A.S.

SALASILAH
· Merupakan cucu Nabi Nuh, dari puteranya Sam.
· Berasal dari keluarga terhormat kaum Ad yang tinggal di Ahqaf, antara Yaman dan Oman, sementara datuknya di Armenia.

KAUM AAD
· Aad adalah nama bapa suatu suku yang hidup di jazirah Arab di suatu tempat bernama Al-Ahqaf terletak di utara Hadramaut antara Yaman dan Umman dan termasuk suku yang tertua sesudah kaum Nabi Nuh.
· Terkenal dengan kekuatan jasmani dalam bentuk tubuh-tubuh yang besar dan sasa.
· Membuat patung-patung yang diberi nama Shamud dan Alhattar dan itu yang disembah sebagai tuhan mereka yang menurut kepercayaan mereka dapat memberi kebahagiaan, kebaikan dan keuntungan serta dapat menolak kejahatan, kerugian dan segala musibah.

NABI HUD BERDAKWAH
· Nabi Hud memulakan dakwahnya dengan menarik perhatian kaumnya suku Aad kepada tanda-tanda wujudnya Allah yang berupa alam sekeliling mereka.
· Kaumnya melihat bahawa ajaran yang dibawa oleh Nabi Hud itu akan mengubah cara hidup mereka dan membongkar peraturan dan adat istiadat yang telah mereka kenal dan warisi dari nenek moyang mereka.
· Dengan serta-merta ditolak oleh mereka dakwah Nabi Hud itu dengan berbagai alasan.

PEMBALASAN ALLAH ATAS KAUM AAD
· Pembalasan Tuhan diturunkan dua tahap ke atas mereka.
· Tahap pertama berupa kekeringan yang melanda ladang-ladang dan kebun-kebun mereka.
· Pembalasan tahap kedua yang dimulai dengan terlihatnya gumpalan awan dan mega hitam yang tebal yang akan menghancurkan mereka.

KISAH NABI HUD DALAM AL-QURAN
Kisah Nabi Hud diceritakan dalam 68 ayat dari 10 surah yang di antaranya adalah Surah Hud, ayat 50 hingga 60, Surah Al-Mukminun ayat 31 sehingga ayat 41 , Surah Al-Ahqaaf ayat 21 sehingga ayat 26 dan Surah Al-Haaqqah ayat 6 ,7 dan 8.

PENGAJARAN DARI KISAH NABI HUD A.S.
· Nabi Hud menghadapi kaumnya yang sombong dan keras kepala itu dengan penuh kesabaran, ketabahan dan kelapangan dada. Ia tidak sesekali membalas ejekan dan kata-kata kasar mereka dengan serupa tetapi menolaknya dengan kata-kata yang halus yang menunjukkan bahawa beliau dapat menguasai emosinya dan tidak sampai kehilangan akal atau kesabaran.
· Nabi Hud selalu berusaha mengetuk hati nurani mereka dan mengajak mereka berfikir secara rasional, menggunakan akal dan fikiran yang sihat dengan memberikan bukti-bukti yang dapat diterima oleh akal.

“Hidayah itu adalah dari Allah, Dia akan memberinya kepada siapa yang Dia kehendakinya.”

0 comments: